top of page

KRAP

Kognitiv, Ressource-fokuseret & Anerkendende Praksis

På Herlufbo bliver alle medarbejdere uddannet i KRAP.

KRAP kombinerer kognitive teorier med et ressource fokus og en anerkendende praksis, hvilket danner et solidt fundament for positiv udvikling. ​​​

​​​

Når vi arbejder med vores indsats og udviklingsmål igennem KRAP, arbejder vi ud fra KRAPs tre faser:

​​​

1. Registrerings- og afdækningsfasen

I denne fase arbejder vi systematisk med at identificere beboerens styrker, udfordringer og ønsker for fremtiden. Gennem observation, dialog og registrering skaber vi et helhedsorienteret billede af den enkeltes nuværende situation 

​

2. Forståelses- og overbliksfasen

Vi analyserer og reflekterer over den viden, vi har indsamlet, for at skabe en dybere forståelse af den enkeltes behov, ressourcer og udviklingspotentialer. 

​

3. Ændrings- og udviklingsfasen

Med afsæt i beboernes individuelle situation tilrettelægger vi konkrete tiltag og strategier, der understøtter udvikling og hjælper med at nå de mål og drømme, som spiller ind hos den enkelte beboer. ​​​​​

​

På Herlufbo arbejder vi individuelt, hvor alle indsatser tager udgangspunkt i den enkeltes behov og ressourcer. 

​​

​

​​

KRAP i hverdagen​

​

Struktur og forudsigelighed i hverdagen

Vi anvender KRAP til at fremme mestring, kompetenceudvikling og færdighedstræning. Vores pædagogiske praksis bygger på en grundlæggende forståelse af, at forandring sker bedst gennem accept og anerkendelse.

​

Vores mål med KRAP som tilgang er at sikre: 

​​

  • Øget livskvalitet, selvbestemmelse og medborgerskab, hvor beboerne aktivt deltager i dagligdagens gøremål og samfundets fællesskaber.

  • Udvikling af individuelle færdigheder og funktionsniveau, f.eks. gennem træning i praktiske opgaver, egenomsorg, kommunikation, mobilitet.

  • Styrkelse af mestringsstrategier, så beboeren udvikler værktøjer til at håndtere nye og udfordrende situationer.

  • Involvering i egen udviklingsproces, hvor vi arbejder med beboerens ønsker, muligheder og mål gennem en struktureret, målrettet og anerkendende indsats.

​

Gennem en systematisk og ressource-fokuseret pædagogisk tilgang understøtter vi den enkeltes progression mod en selvstændig og meningsfuld tilværelse. 

My Approach
bottom of page