KRAP
Kognitiv, Ressource-fokuseret & Anerkendende Praksis
På Herlufbo bliver alle medarbejdere uddannet i KRAP.
KRAP kombinerer kognitive teorier med et ressource fokus og en anerkendende praksis, hvilket danner et solidt fundament for positiv udvikling. ​​​
​​​
Når vi arbejder med vores indsats og udviklingsmål igennem KRAP, arbejder vi ud fra tre faser:
​​​
1. Registrerings- og afdækningsfasen
I denne fase arbejder vi systematisk med at identificere beboerens styrker, udfordringer og ønsker for fremtiden. Gennem observation, dialog og registrering skaber vi et helhedsorienteret billede af beboerens nuværende situation
​
2. Forståelses- og overbliksfasen
Vi analyserer og reflekterer sammen over den viden, vi har indsamlet, for at skabe en dybere forståelse af beboerens behov, ressourcer og udviklingspotentialer.
​
3. Ændrings- og udviklingsfasen
Med afsæt i beboernes individuelle situation tilrettelægger vi konkrete tiltag og strategier, der understøtter en udvikling og hjælper beboeren med at nå sine mål. ​​​​​
​
​
​​
KRAP i hverdagen​
​
Struktur og forudsigelighed i hverdagen
Vi anvender KRAP til at fremme mestring, kompetenceudvikling og færdighedstræning. Vores pædagogiske praksis bygger på en grundlæggende forståelse af, at forandring sker bedst gennem accept og anerkendelse.
​
Vores mål med KRAP som tilgang er at sikre:
​​
-
Øget livskvalitet, selvbestemmelse og medborgerskab, hvor beboerne aktivt deltager i dagligdagens gøremål og samfundets fællesskaber.
-
Udvikling af individuelle færdigheder og funktionsniveau, f.eks. gennem træning i praktiske opgaver, egenomsorg, kommunikation, mobilitet.
-
Styrkelse af mestringsstrategier, så beboeren udvikler værktøjer til at håndtere nye og udfordrende situationer.
-
Involvering i egen udviklingsproces, hvor vi arbejder med beboerens ønsker, muligheder og mål gennem en struktureret, målrettet og anerkendende indsats.
​
Gennem en systematisk og ressource-fokuseret pædagogisk tilgang understøtter vi den enkeltes progression mod en selvstændig og meningsfuld tilværelse.
